Legutóbb írtam arról, hogy a követősütik letiltásával lényegesen csökkenthető a letöltött adatmennyiség és gyorsítható az oldalak betöltődése.
Ez tovább fokozható, ha reklámszűrő programmal szűrjük az oldalakon lévő reklámokat. A reklámok egy része ilyenkor le sem töltődik, így az adatforgalom tovább csökken. Ráadásul nem zavarnak bennünket a felugró, villogó reklámok, és jobban tudunk az oldal tényleges tartalmára koncentrálni.
Az oldalak üzemeltetői azonban általában a reklámokból fedezik költségeiket, ezért nekik az az érdekük, hogy a reklámok megjelenjenek az oldalon, sőt néha rájuk is kattintsanak a felhasználók. Ezért igyekeznek mindent megtenni.
Két német kiadó például beperelte az egyik legismertebb reklámblokkolót, az AdBlock Plus-t készítő német céget. A német bíróság azonban úgy döntött, hogy a felhasználóknak joguk van kontrollálni, mi történik a monitorjaikon és a számítógépükön, amikor a webet böngészik, vagyis a reklámok szűrése legális. (forrás)
Vannak olyan cégek is, amelyek a reklámszűrők megkerülésére szakosodtak. Ezek azt ígérik felhasználóiknak, hogy (némi jutalékért cserébe) bekapcsolt reklámszűrő esetén is megjelenítik hirdetéseiket. Válaszul a reklámszűrő programok ezeket a programokat is megpróbálják blokkolni. Néha sikerül, néha nem. A legjobb reklámszűrő programnál is előfordul, hogy megjelenik egy-egy hirdetés, de lényegesen kevesebb, mint szűrés nélkül.
Olyan oldal is van, amelyik nem működik bekapcsolt reklámszűrővel. (Ilyen például a mailbox.hu, amely a nemrég történt váltás óta szinte teljesen használhatatlan lett. Ráadásul a régi leveleket és címeket nem mentette át az új rendszerbe, ezt a felhasználóknak maguknak kellett volna elvégezniük. Eddig volt náluk postafiókom, de most váltanom kellett.)
Ezek után el kell döntened, hogy szűrj-e vagy sem. Akinek nagyon gyors internet elérése van, és nem zavarják a reklámok, azoknak felesleges a szűréssel foglalkozniuk. De ha lassú (mint a Sulinet) vagy korlátos a neted, akkor célszerű szűrni. Viszont ha támogatni szeretnél egy oldalt (például az Ecosia-t) , azon az oldalon kikapcsolhatod a szűrést, és így bevételhez juttathatod az oldal tulajdonosát.
Ha úgy döntesz, hogy szűrsz, ki kell választanod a megfelelő programot. Nagyon sok reklámszűrő program van. Én régebben az Adblock Plus-t használtam, mostanában pedig a uBlock programot. Ez utóbbit jobbnak találom, mert több oldalt blokkol, és kevesebb memóriát igényel.
A reklámszűrők általában a böngészőben kiegészítőként telepíthetők. A uBlock a Chrome és a Firefox kiegészítői között is megtalálható. (Keresés után Firefoxban rá kell kattintani az összes találat megjelenítésére.)
Telepítés után a böngésző eszköztár jobb szélén megjelenik a program ikonja. Ennek jobb alsó sarkában jelzi, hogy hány reklámot és egyéb oldalt blokkolt az adott lapon. Ha rákattintasz az ikonra egy részletesebb statisztikát is kaphatsz:
Ha ki szeretnéd kapcsolni a szűrést az oldalon, kattints a nagy kék gombra! Ugyanezzel a gombbal lehet visszakapcsolni a szűrést. A beállításokhoz kattints a gomb feletti fekete sávra!
A beállításoknál a külső szűrők lapon célszerű bekapcsolni a magyar szűrőket:
A nyári szünetre mindenkinek jó netezést kívánok, kevés reklámmal!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.